Vélemények a záró epizódról

Colin Morgant és Bradley Jamest is méltatja a kritika

 2012.12.27. 21:57

Az SFX négy, a Cult Box, a Digital Spy, a SciFi Pulse és a Geek Syndicate öt csillaggal értékelte a Merlin sorozatzáróját. Abban nagyjából minden értékelés egyetért, hogy az írók kiváló döntést hoztak, amikor nem az akcióra, hanem a karakterek viszonyára hegyezték ki a finálét, és a két főszereplő méltatásával sem fukarkodnak az írások. Az értékelésekből eredetileg a Merlin Network válogatott. Íme néhány gondolat a kritikákból - természetesen spoilerekkel:

513_emrys_400x225.jpg

"Valószínűleg mindannyiunknak voltak saját dédelgetett reményei és kívánságai a fináléval kapcsolatban, miután elfogadtuk a tényt, hogy a sorozat véget ér, ám érezhetően tökéletes volt a választás, hogy az epizód középpontjába a varázslat felfedése és ennek a központi szereplők kapcsolatára gyakorolt hatása került. Ha a fináléban esetleg nem is volt benne minden, amit vártunk, amit célul tűzött ki, azt bizonyosan elérte, és sikerült tisztelegnie a karakterek mitikus státusza előtt. Felkavaró élmény, egyben a történet méltó befejezése." - írja a Cult Box.

"Bölcs választásként az epizód hátralevő része Merlin és Artúr kapcsolatára összpontosított a nagy felfedés fényében. A páros igazi érzelmi hullámvasutat jár végig, és mind Colin Morgan, mind Bradley James kiválónak bizonyul." - írja a CultFix.

"A Merlin sikerében számos tényező játszott szerepet, de a Merlin-Artúr dinamika mindig kulcsfontosságú volt - a brománcot mindenki szereti - és ez az utolsó rész örömtelien sok időt szán kettejük kapcsolatára. Az, hogy két férfi az erdőben kuporogva az érzéseiről beszélget, talán nem úgy hangzik, mint amiről egy karfa-szorongatós drámának szólnia kell, de öt évnyi előkészítés és nyilvánvaló csigázás után, pontosan ez az a fajta végjáték, amire a rajongóknak szüksége volt, és csodálatosan működik." - írja a Digital Spy.

"Az árulás hatására az arcára kiülő érzelmek hullámának ábrázolása lenyűgöző teljesítmény Bradley James részéről, és a tiszta félelem és érzelmek megjelenítése Colin Morgantől igazán rendkívülivé teszi a jelenetet, minden benne van, amire az első évad befejezése óta vártam. [...] A szívem tízszeresére nőtt mindattól az érzelemtől, amit Artúr és Merlin között látunk - Bradley James és Colin Morgan egyszerűen tökéletes volt; teljességgel szívszorítóan elképesztő. Elismerés jár Richard Wilson Gaiusának is, hogy az egész sorozatot túlélte, Angel Coulbynek, amiért a legjobbját adta Gwenként és Katie McGrathnak, hogy Morgana őrületét a végletekig feszítette! Természetesen egy sorozat semmit sem ér a mellékszereplők nélkül, és szomorúan láttam Mordred és Gwaine halálát - Alexander Vlahos és Eoin Macken egyaránt fantasztikus munkát végzett a szerepében." - olvashatjuk a Geek Syndicate kritikájában.

"Gyönyörű volt végigkövetni a változást az epizód során, amelyet kiváló visszafogottsággal játszott el Bradley James. Talán mind közül ez a Merlin-epizód mutatta meg a legtöbb fejlődést Artúr karakterében. Ezek a jelenetek mindenek előtt Colin Morgan és Bradley James képernyőn látható kémiája miatt működtek. Összefogták az epizódot, és figyelemre méltó teljesítménnyel tették hihetővé a karakterük érzelmeit." - írja a Hypable.

"A középpontban igazán Merlin és Artúr odaadó barátsága áll. Ez az egyik legszomorúbb, mégis erőt adó brománc. Nem kérdés, hogy szükség van a zsebkendőkre, mivel rengeteg könnyet és vallomástételt látunk. Colin Morgan és Bradley James egyaránt kiválóan alakít." - írja az Inside Media Track.

513_merlin_arthur_400x218.jpg

"A sorozat komoly nevet adott fiatal szereplőinek, kiváltképp a kitűnő Colin Morgannek, aki az ifjú varázsló szerepében jelenlétével és szerepmegformálásával kivételes színésznek bizonyult. Ehhez jön hozá a páros, amelyet Braley Jamesszel alkotnak a képernyőn. Utóbbival, aki belenőtt Camelot királyának szerepébe, ez az egyik legjobb tévés/dráma párosítás, Steven Moffat Sherlock Holmes/John Watson párosa és a Doktor és útitársa melett. Kivételes írói teljesítmény az, ami ezt működőképessé teszi, és teljes bizalmat igényel a színészek iránt, hogy képesek szellemességgel és jó humorral együtt működni." - írja a Liverpool Sound and Vision.

"Colin Morgan és Bradley James epizódja volt ez, ami így is volt helyes. James Artúr reakcióját Merlin feltárulkozására a tökéletes mértékű haraggal és értetlenkedéssel - végül elfogadással - játszotta, Morgan pedig mindvégig egyszerűen a legjobbját adta. Ha ezt tovább építették volna további évadokban, úgy vélem, a Merlin verhetetlenné vált volna. Ez van..." - olvashatjuk a SciFi Bulletinen.

"A dolgok legmélyén ez az epizód az Artúr és Merlin közti lezáratlan kérdésekről szól, továbbá Artúr felismeréséről, hogy Merlin alighanem a legjobb barát, a legbátrabb és legnemesebb ember, akit valaha ismert. [...] A Merlin a legjobb formáját hozza ebben az epizódban. A középpontban a két ember közti kötelék áll, és Artúr életének utolsó pillanatai, amikor köszönetet mond Merlinnek, igazán megindítóak." - írja a SciFi Pulse.

"A furcsa tempó ellenére, a karakterek kapnak valamiféle érzelmi kifutást - még a nagy sárkány is -, és Artúr és Merlin jelenetei szívszorítóak. Nehéz elhinni, hogy ez ugyanaz a sorozat, amelyben szellentő koboldokat láttunk, vagy a troll Lady Catrinát. Fantasztikus utat bejárva a könnyed délutáni hancúrozásból valami sötétebb és szívbemarkoló született. Hiányozni fog nekünk." - olvasható az SFX kritikájában.

"Volt az utolsó résznek némi tempó problémája, de ami a történetet és a karakterek kapcsolatát illeti, minden rendben volt. A varázslat felfedését tisztelettel tálalták, Artúr és Merlin kapcsolata pedig soha nem hatott ilyen szorosnak. A sorozat amennyire szólt a kalandokról, annyira szólt erről a két emberről és a köztük lévő viszonyról, amely kezdettől fogva fejlődött, és örömmel jelenthetem ki, hogy minden a helyére került." - írja a Trollish Delver.

"Nem fejezhetem be úgy ezt a kritikát, hogy ne említsem meg az alakításokat. Ezen a héten abszolút mindenki túltett önmagán. Nem is fogok kiemelni egy-egy nevet, mert valószínűleg ennek a sorozatnak a kapcsán ideje félretenni a 'melyik színész a jobb' típusú örök vitákat. Minden egyes szereplő csodálatos volt ezen a héten, és mind egyformán méltatást érdemelnek." - írja a TV Equals.

"Mikor az Excalibur visszakerül, figyelemre méltó jeleneteket látunk Bradley és Colin részvételével, ahogy Artúr megkérdezi, miért tette mindezt, miközben több volt szolgánál. Mert így akarta, ez volt a feladata. [...] A Merlin tehát teljes egészt alkot, az első évadok - különösen az első három - könnyed kis hülyéskedései után felismerte a sorozat, a szereplőgárda és történetek igazi potenciálját, új szintre lépett, hogy igazi komorságot, gonoszságot, akciót kínáljon, de mindenekelőtt hogy kiemelje a barátság és a hűség fontosságát a történet végén." - olvashatjuk a When Acting is Not Enough írásában.

Címkék: 5. évad

A bejegyzés trackback címe:

https://bbcmerlin.blog.hu/api/trackback/id/tr394984113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

camlann 2012.12.28. 10:11:56

hihetetlenül fantasztikus volt a befejező rész *.* ha én 10 zsepit nem pusztítottam el akkor egyet sem..minden tiszteletem a szereplőké..én az elejétől a végéig imádtam ezt a sorozatot, és fogom is :) nagyon sok mindent kaptam ettől, a szereplőktől és tanultam is :) én is ilyen fantasztikus és odaadó barátságot szeretnék és másnak is csak ezt kívánom :) ettől a sorozattól még jobban megszerettem magát az Arthur-legendát is :) én köszönök mindent ♥

Caretha · http://themusketeers.blog.hu/ 2012.12.28. 19:37:54

Egyetértek.. veled is, camlann, meg a kritikákkal is.. Furcsa, hogy ahogy olvasgattam az utóbbi napokban, sokaknak, nagy Merlineseknek (közülünk is) nem tetszett a befejező rész. Ez nagyon szomorú :( Én imádtam a befejezést, úgy volt, ahogy lennie kellett, talán nem úgy, ahogy elképzeltem, nem, annál sokkal jobb lett, de ez nyilván nem is baj :) Tudtuk, mi lesz a vége. Tudtuk, hogy sírás lesz a vége, mégis.. Elképesztően adták oda. Nagyon örültem, hogy nem egy akció jelenetekkel teli, hűdenagyon látványos befejező részt láttunk. Én úgy éreztem, hogy ez nekünk szólt: azoknak az igazi rajongóknak, akik öt éve szeretjük a sorozatot, akik öt éve vártunk erre a pillanatra. Megkaptuk, és szerintem elégedettek lehetünk vele. Iszonyatosan fog hiányozni. Talán voltak hibák, de ezzel együtt is, így is tökéletes volt.

Azért ezt had emeljem ki, mert nekem is az egyik legnagyobb boldogságom, és egy százalék esélyt nem adtak Gaiusnak, hogy túléli... :D "Elismerés jár Richard Wilson Gaiusának is, hogy az egész sorozatot túlélte.."

És persze örök hála és köszönet Sir Balinornak a fordításokért ;)

ajna27 2012.12.28. 20:47:45

@Caretha: @camlann: Tökéletesen egyetértek. életemben nem sírtam ennyit filmen, és még 3xra, mikor már csak a M/A jeleneteket néztem, még akkor is bőgtem. az egyetlen amit sajnáltam, hogy Gwentől nem búcsúzhatott el Arthur, ja és a mában lévő jelenetet én nem így képzeltem. én csak sajnálni tudom a finnyogókat, nem értik a lényeget :)
Gaius volt a 2.kedvencem a soriban, és örülök, hogy végig jelen volt, mostmár pihenhet, ahogy Colin, és Bradley is akik sokkolóan jók voltak. Bradleyt szívem szerint felhívtam volna, hogy : ugye semmi bajod??? élsz virulsz?? :D szóval köszönet Nekik, és Nektek többiek, akiknek a véleménye, néha tök jól rávilágított olyasmire, amit én nem vettem észre, érthettem egyet, vagy bosszankodhattam egykét hsz miatt :D Balinor kössz hogy ezt mind lehetővé tetted :) ideszoktam, (és az FBre is) és nem szabadulsz tőlem :)

Caretha · http://themusketeers.blog.hu/ 2012.12.28. 22:14:50

@ajna27: megint egyetértek! :D Mármint hogy Balinor tőlem sem menekül XD

A Gwen elbúcsúzás igaz, bár nekem a Gaius-Gwen jelenet is mindent bepótolt, az egyik leggyönyörűbb volt, amikor Gwen magától rájött, ki Emrys.. A legnagyobb elismerést adta Merlinnek ezzel :) Még annyi, hogy talán Gwen "koronázásán" igazán ott lehetett volna Merlin is, szomorkás-mosollyal, bátorítóan nézve a királynőre.. De legyen így :)

siu 2012.12.28. 23:30:10

Én úgy tudom hogy az igazi Arthur mondakörben is úgy van egyszer csak eltünik Merlin. Nem irják le hogy Vele mi történt. Mintha ezt olvastam volna valahol.

István92 (törölt) 2012.12.29. 11:35:16

Egyszerűen remek volt a záró epizód,én nem ezt vártam hanem kevesebbet.

A Színészek is remekűl játszottak.

Már csak azt remélem hogy lesznek Mozifilmek,bár azt csak új szereplőkkel lehetne elkészíteni és az ugye nem lenne ugyanaz.

Chaya · http://mywebgate.yolasite.com 2012.12.29. 19:38:26

Néhány apróságtól eltekintve (JAJ, az utolsó jelenet nem kellett volna szerintem!) fantasztikus lezáró epizódot kaptunk búcsúzóul. Bradley és Colin - mindketten csodálatosan játszottak el egy hihetetlenül jól megírt történetet. Én nem sírtam, inkább meghatottan mosolyogtam, látva kettejük barátságának mélységét és kiteljesedését. Bár azért a végén nekem is a szívem szakadt meg Merlinért. És Gwenért is, neki is nehéz lehetett Arthur nélkül tovább élni.

Csak nekem tűnik úgy, hogy Öreg Merlin maszkja a záróepizódban nem is annyira öreg, mint a korábbiakban? Szerintem egész jól felismerhető Merlin arca, nézzétek csak meg a fenti képet.:)

Balinor, köszönet az eddigiekért! Remélem, továbbra is hírt adsz majd itt a sorozatban megismert és megkedvelt színészekről, valamint bármilyen, a Merlin sorozattal kapcsolatos további elképzelésről - gondolok it spin-offra, netán mozifilmre. Jó-jó, tudom, hogy erre alig-alig van esély, de mégis...

Selli69 2012.12.29. 23:31:28

Balinor, én is szeretném megköszönni a fordításokat.
Ha valakit érdekel a történet egy lehetséges folytatása, annak ajánlom Deepak Chopra Merlin visszatér c. könyvét.
Egy lesajnált finnyogó :-)

ajna27 2012.12.30. 00:41:21

@Selli69: ezek szerint neked nem tetszett a zárórész!? És bocs ha bántó voltam :)nem állt szándékomban :)

Caretha · http://themusketeers.blog.hu/ 2012.12.30. 11:47:19

@Chaya: ah, öreg Merlin fiatalodása nekem is feltűnt! Oké, már azt hittem, velem van a baj, de akkor mégse XD Biztos ez már a "tényleges" öregsége, nem magic-es.. :P :D

Selli69 2012.12.30. 18:16:00

@ajna27: én egy kicsit boldogabb véget reméltem. Valahol már le is írtam itt a blogon. Ahogy így egyre többet agyalok rajta, a boldogabb vég persze megfosztott volna minket ettől a parádés Merlin-Artúr jelenettől, amit sajnálnék, de ...jó lett volna látni kicsit, hogyan építik ketten a királyságot, most már titkok nélkül. Ez így nagyon szomorú lett, de tagadhatatlanul katartikus.
Kicsit bántó voltál szerintem, de lehet, hogy én voltam túl érzékeny az élmények hatására :-) Semmi baj.
Selina Wilken elemzésének minden szavával egyetértek egyébként...csak nem szeretem, ha szenvednek azok, akiket szeretek :-)

ajna27 2012.12.30. 19:44:17

@Selli69: Oh akkor félreértettél, én azokra gondoltam, akik szidják a végét,hogy milyen szar lett, meg milyen átverés, meg hogy ez sem lett meg az se,abból amit beígértek. és nem látját, hogy milyen fantasztikus volt az amin Arthur és Merlin végigment :)
És hidd el én is majdnem belehaltam velük, és végig reménykedtem, hogy hátha Arthur megússza, pedig tudtam, hogy nem fogja, és azt hiszem igazából abban volt a varázslat, hogy szinte mindenki tudta, mégis elérték, hogy végigreménykedjük :)És én is nagyon szívesen néztem volna még évadokon át ahogy szívatják/szeretik egymást :)
Tehát Bocsánat!

Selli69 2012.12.30. 22:49:16

@ajna27: Akkor én bocsi, úgy látszik, túlreagáltam :-)
Köszi, hogy írtál!

Chaya · http://mywebgate.yolasite.com 2012.12.31. 20:36:00

@Selli69: én is hasonlóan éreztem a záróepizóddal kapcsolatban. Nagyon jó volt, főleg a két fiatal színész közös jelenetei, de jó lett volna még látni azt az Albiont, amiről a jóslatok szóltak, Merlint mint bölcs varázslót és Arthur fő tanácsadóját és azt, hogy szabadon élhetnek azok, akik mágiával bírnak. Majd olvasunk erről szóló rajongói történeteket - bár azért az nem ugyanaz.

Kymy 2013.01.01. 21:27:57

Sok hozzászólónak igaza van, hogy az utolsó részeket nagyon összecsapták.
Lehetett volna még 1 részt készíteni.
A lezárás mondanivalója az OK, de közben kellett volna pár változtatás.
Kezdem az elején:
Mordred és Arthur összecsapása számomra gyors volt és nem volt annyira kidolgozott. /pl: Mordred csata közben használhatta volna a varázserejét Arthurral szemben,és így kiderült volna, hogy Ő is mágus./
Morgana halála is jobb lett volna, ha Merlinnel való mágikus összecsapásuk eredménye lett volna.
Miért nem lehetett volna Merlint varázslás közben lebuktatni Arthur előtt?!
Az igazat megvallva a legjobban azt vártam, hogy a csata hevében hirtelen a homályból előbukkan Lancelot. Hiszen az eredeti történetben is ott van.
A végén pedig Merlin még időben hívhatta volna a sárkányt és így Arthur megtudta volna, hogy Merlin Sárkány Nagyúr is egyben.
A tónál pedig, miközben Merlin elment volna csónakot keresni, a magához térő Arthurnak a sárkány megmutathatta volna a tó tükrében, hogyan védte meg Merlin az idők folyamán Arthurt és Camelotot. / itt pár visszatekintés Melin kalandjaiból, mikor Arthur védelme miatt varázsolt/ És ekkor fogta volna fel Arthur, hogy Merlin milyen bátor és nagyszerű harcos is. Ide tettem volna be a köszönő párbeszédet is.
Remélem, hogy a mozifilm /már ha lesz/ azt mutatja meg, hogyan tért vissza Merlin Camelotba és hogyan segített volna a királynőnek a kormányzásban.

Kymy 2013.01.01. 21:31:29

Erről jut eszembe:
pár külföldi fórumon azt olvastam, hogy a rajongók petíciót nyújtanak be a sorozat készítőinek, színészeknek, íróknak, stb. Szeretnék elérni, hogy legalább egy nagy filmet még készítsenek lezárásképpen.
Az igazat megvallva ebben én is szívesen benne lennék.
Ha valaki tud erről valami közelebbit, kérem értesítsen.

Fanni95 2013.01.03. 16:32:11

Kymy. Egyetértek azokkal, akik szerint a vége tökély volt. Ezért nem nagyon értek veled egyet.
1. Arturnak miétt kellett volna megtudni hogy Mordred varázsló? Ennek a ténynek semmi köze az egészhez. Mordered a végzete. Elég varázslat volt a sárkányleheletes pengéjében.
Morgana és Merlin párbaja tényleg szép lett volna, de mivel Morgana főpapnő kevés dologgal lehet őt megölni, és az Excalibur pont ilyen dolog. Szerintem nem baj ha erre nem fektettek nagy hansúlyt.
Na meg Lancelo?? Az legendában eleve nem lép át a Holtak Világába de az lett volna a leghiteltelenebb dolog ha egyszer csak megjelenik ott.
Az megint egy fölösleges információ, hogy Merlin sárkányúr Arthur számára. Épp elég azt feldolgoznia hogy mágus. És az hogy nem harc közben látta meg...eleve azt gondolha, hogy a mágia gonosz. Nem gondolod, hogy ez bizonyíték. Az a jelenet bensőséges volt, pont olyan ami kellett.
És ezért az egy dologért döntöttem úgy hogy az egészről véleményt mondok. A sárkány nem kellett oda hisz Arthur már mindent értett. Nem kellett neki bizonyítás hogy Merlin nélkül nem tartana ott ahol.
Te azt vettem észre pont azok közé tartozol akik akciót vártsk a végén. Azt ajánlom nézd meg újra , és próbáld megérteni miért lett úgy jó ahogy. Csak figyeld Merlin és Arthur barátságá, más nem fontos.
süti beállítások módosítása